ועדת הכלכלה אישרה תקנות שמסדירות את השימוש בגלגינוע חשמלי

9 למרץ 2016

ועדת הכלכלה אישרה תקנות שמסדירות את השימוש בקורקינטים חשמליים והעלתה את גיל הרכיבה גם באופניים חשמליים ל-16

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ איתן כבל, אישרה היום תקנות שהגיש משרד התחבורה המבקשות להסדיר את השימוש בקורקינט (גלגינוע) חשמלי. כבר בפתח הדיון הזכיר היו”ר כבל את דרישות הוועדה להסדרת הנעשה על המדרכות, ובכלל זה טיפול בנושא האכיפה, הרישום והרישוי של הכלים והעלאת הגיל המותר לרכיבה ל-16. הוא אף דרש להאיץ את הליך מתן סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים ולהגיש זאת לאישור הוועדה בהקדם. לאחר אישור התקנות הוא הוסיף כי “מדובר ביום גדול ובצעד אדיר להגברת הבטיחות על המדרכות, עם זאת אין בכוונתי לוותר על נושא הביטוח וחובת הרישום והרישוי של הכלים והרוכבים”.

 

בתקנות שאושרו נקבע כי השימוש יתאפשר רק בקורקינטים עד משקל 30 ק”ג, בהספק של 250 וואט ובמהירות מרבית של 25 קמ”ש. עוד אושר כי הרכיבה תותר מגיל 16 ומעלה ועל רוכב בכל גיל תחול חובה לחבוש קסדה ובשעות החשכה גם אפוד זוהר. הרכיבה תותר על שבילי אופנים בלבד או על הכביש, ועל הרוכבים יאסר להרכיב אדם נוסף. עוד אושר כי הרוכבים לא יחויבו ברישוי ורישום של הקורקינטים, אולם יחויבו להדביק על הקורקינט מדבקה שתכיל מידע עם שם היצרן, הודעה על הגבלת גיל הרכיבה ל-16, מספרו הסידורי של הקורקינט, משקלו ומשקל מרבי של הרוכב, ההספק והמהירות המרבית ולחץ האוויר בצמיגים. המדבקה תהייה ברוחב של לפחות 6 ס”מ ואורך של לפחות 5 ס”מ.

 

כמו כן אושר במסגרת התקנות להעלות גם את הגיל המותר לרכיבה על אופנים חשמליים, מ-14 כיום ל-16, בהתאם לדרישת יו”ר הוועדה ח”כ כבל בדיונים קודמים שנערכו בוועדה בעניין. העלאת גיל הרכיבה תיכנת לתוקף בעוד קצת למעלה מחודש – 30 יום לאחר פרסומם ברשומות. יתר סעיפי התקנות, הכוללים שינוי בתקנים, יכנסו לתוקף בעוד כ-4 חודשים.

 

קדם לכך דיון בו הציג מנכ”ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, את עקרונות ההסדרה שגיבש המשרד בהתאם לדרישת הוועדה. הוא ציין כי המשרד ישקיע בשנים הקרובות 250 מיליון שקלים בהקמת רשת שבילי אופניים שתחבר את כל הרשויות במטרופולין תל אביב. יצחקי הוסיף כי במשרד התחבורה תומכים בדרישת הוועדה בנושא מתן סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים וציין עוד כי המשרד ישיק בקרוב קמפיין הסברה, בהשקעה של 5 מיליון שקלים, שיגביר את המודעות לכללים שנקבעו. היו”ר כבל התייחס לדברים ואמר כי עדיין חסרה התייחסות לדרישת הוועדה בנושא רישוי ורישום הכלים והביטוח. עם זאת הוא הבהיר כי בכוונתו לקדם את אישור התקנות כדי להתקדם צעד נוסף בהסדרת הנעשה על המדרכות, ולדרוש תיקונים נוספים לאחר מכן.

 

יו”ר ארגון חיים בדרך – מתונה, מרדכי פדר, אמר כי הכלי החדש הוא מסוכן במיוחד ומיותר, וביקש לאסור את השימוש בכלי עד שלא יינתן מענה כולל לכל הסוגיות שנשארו מחוץ לתקנות. היו”ר כבל אמר בתגובה כי “הסוסים מזמן ברחו מהאורווה ואי אפשר לגזור על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה. אם נמתין עד שהפתרון המצוין יגיע לא נצא לדרך לעולם”. עם זאת הוא הבהיר כי אין בכוונת הוועדה לוות על שום דרישה. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, קראה להרחיב את התקנות לכל הכלים, גם אם יש להם גלגל אחד או 3 גלגלים. היא הוסיפה כי במקום להשתמש בעודפים שהתגלו בקרנית להפחתת מחירי ביטוח לרכב פרטי צריך היה להשתמש בזה לעידוד והסדרת השימוש באמצעי תחבורה אחרים כמו רכיבה על אופניים.

 

חגית אוריין: לא תהייה אכיפה וגם אין אכיפה האכיפה היחידה שקיימת גם בתל אביב היא לא במרכז העיר המשטרה לא מעוניינת לאכוף האכיפה תתחיל רק שפקחי הרשויות יתחילו לאכוף. העברת סמכויות זה לפחות חצי שנה גם אחרי שיקבלו סמכויות עם כל הרצון הטוב שלהם אני מבקשת לוחית זיהוי בולטת אי אפשר למנוע פגע וברח שזה רוב התאונות. הם בורחים איך נתפוס אותם ואיך השוטרים יתפסו אותם?

 

יובל גינסברג המייבא אופניים חשמליים אמר כי הציבור לא יוכל לעמוד בהעלאת גיל הרוכבים, וכי כמחצית מהם הם ילדים מתחת לגיל 16. יבואן נוסף, יושי בלוט, הוסיף כי הוא אמנם לא אוהב את הרוכבים בני 14 עד 16 מאחר שהם מהווים מטרד לדבריו. עם זאת הוא התנגד להעלאת הגיל ואמר כי מפקירים את כל הילדים מתחת לגיל 16. מנהל פורום יבואני האופניים, גדי מינץ, אמר כי העלאת הגיל גודעת את ענף האופניים החשמליים. היו”ר כבל דחה את הדברים בתוקף, ואמר כי כשנגיע ליום בו ישראל תהייה מרושתת בשבילי אופניים יוכל שר התחבורה לבקש את שינוי התקנות. הוא שב והזכיר כי אין בכוונתו לוותר על הסדרת הפיקוח, הרישוי, הרישוי והביטוח ודרש ממשרד התחבורה להתחיל בהסברה באופן מידי.

 

כאמור, הוועדה אישרה את התקנות בתמיכת היו”ר כבל, חבר הכנסת עבד אל חכים חאג’ יחיא וחברת הכנסת מירב בן ארי. עם זאת, ח”כ בן ארי התנגדה לחייב גם מבוגרים לחבוש קסדה ברכיבה על קורקינט חשמלי. התנגדותה לא התקבלה מאחר והיו”ר כבל וח”כ חאג’ יחיא תמכו בכך.

 

http://main.knesset.gov.il/Activity/committees/Economics/News/Pages/pr_0903161.aspx

 

WhatsApp chat