פשוט לעשות בדיקת קיבולת סוללה .
קיבולת זוהי כמות האנרגיה שאצורה בסוללה.  לדוגמא : סוללה של 10Ah מסוגלת לספק 10A למשך שעה.  על תוית הסוללה מצויין 10Ah , זוהי הקיבולת המירבית שהסוללה חדשה. אם רכשנו מוצר חדש נוכל לבדוק האם אכן הקיבולת המוצהרת היא הקיבולת בפועל ואת זה מאוד כדאי לעשות.
ככל שחולף הזמן הקיבולת תרד עד אשר היא כל כך נמוכה שיש צורך להחליף סוללה.

אם אתם מרגישים שטווח הרכיבה יורד זה הסימן שהקיבולת פחתה (תהליך טבעי של סוללה) .

ניקח סוללה שפרקה עד סופה (לא ממש עד הסוף , ברגע שאי אפשר יותר לרכב יותר, המתח עדיין יכול להיות 30 וולט )

עכשיו נבצע טעינה ונמדוד מהו זמן הטעינה בשעות (נורת המטען אדומה )

החישוב הוא 

זמן טעינה X קצב טעינה = קיבולת .

נניח שזמן הטעינה 5 שעות והקצב 2 אמפר לשעה . הקיבולת היא 10 אמפר לשעה

אם רשום על הסוללה 12 אמפר  הקיבולת שלה 10/12=80%

הערה : זהו חישוב מקורב.  המטען לא מבצע טעינה בזרם קבוע אלא זרם משתנה .  (מקסימום 2 אמפר לשעה , ממוצע 1.8 )

 

בדיקת קיבולת עם מכשיר לפי זמן הפריקה :

ניתן לבצע בדיקה במכשיר פריקה  שלמעשה פורק את הסוללה בקצב מסויים (בדומה לרכיבה)
אבל זה יעלה לכם כ 150 ש"ח.  גם עם מכשיר עושים את החישוב באותה צורה .
ההבדל הוא   שבמכשיר אנחנו עושים פריקה ומודדים את זמן הפריקה ולא את זמן הטעינה.
הבדיקה עם המכשיר כמובן יותר נכונה ויותר קרובה למציאות.

 

 

 

 

 

 

 

 

בדיקת קיבולת סוללה