fbpx

טעינה ופריקה סוללת ליתיום

טיפים לשמירה על סוללת הליתיום שלך.

ראשית בקצרה תשובה לשאלה הכי נפוצה : האם כדאי להטעין גם שהסוללה לא נגמרה ?  או לחכות עד שהסוללה תסיים פריקה.
תשובה בקיצור : אין לחכות שהסוללה תסיים . עדיף להטעין בכל מצב שאפשרי.   מייד בסיום הרכיבה הכנס את הסוללה לטעינה . לא חשוב מה מצבה בסיום הרכיבה. אין חשש מטעינת יתר, המטען יפסיק את הטעינה בצורה אוטומטית ואפשר לסמוך עליו.  יש מנגנון הגנה מטעינת יתר גם בסוללה .  טעינה לא נספרת . אף אחד לא סופר את הטעינות שאתם עושים.  חצי טעינה לא נחשבת לטעינה מלאה אלא לחצי .  הסוללה לא יודעת כמה מחזורי טעינה בוצעו. (למעט מערכת חכמה יקרה) .

ואם בא לכם להבין יותר (מומלץ) המשיכו לקרא.

פריקה מלאה או לא ?
רבים זוכרים את הסוללות ניקל קדמיום אשר היה צורך לפרוק את הסוללה במלואה על מנת לשמר את חייה.  הזכרון המר הזה כל כך טבוע עד כדי כך שגם אלו ש"מבינים"  חושבים שכך צריך לעשות גם בסוללת ליתיום.   כמובן שזוהי טעות קשה .

תאי הליתיום רגישים מאוד למתח גבוה מדי או נמוך מדי . לכל תא יש תכונות שמאייפנות את יכולותו.  התא עצמו לא יודע לנהל את עצמו . לכן חובה לחבר אותו ל בקר אלקטרוני שנקרא BMS
הבקר הזה תפקידו לשמור על התאים מטעינת יתר או מפריקת יתר.   סוללה שאין בה BMS  לא תחזיק הרבה זמן והיא גם מאוד מסוכנת.
כמו בכל דבר יש איכויות שונות ל BMS .  BMS איכותי יספק שלל הגנות וגם BALANCE בין התאים.
מכוון שתא הליתיום הינו מוצר כימי נוצר מצב שלא כל התאים שיוצאים מקו היצור זהים.   כאשר מסתיים היצור של סידרה,  המפעל בודק את התאים ומחלק אותם לקבוצות אייכות ואף מתמחר כל קבוצה בנפרד.  חשוב  לא לערבב קבוצות איכות שונות באותו מארז.  כך נוצר מצב שבו יש מארזים איכותיים ואיכותיים פחות גם כאשר כל הנתונים החיצוניים זהים.

בסוללת 36 וולט קיים המצב הבא : כאשר הסוללה חדשה וטעונה לחלוטין נקבל מתח של כ 42 וולט (מתח מקסימלי )  .
כאשר אנו פורקים את הסוללה (מצב רכיבה באופניים החשמליים)  המתח יורד בהדרגה . בתחילה יש ירידה תלולה של המתח מ 42 וולט ל 38 וולט מייד בדקה הראשונה .
לאחר מכן המתח יורד באיטיות עד שהוא מגיע ל 29 וולט .  ב 29 וולט הבקר BMS  מנתק את  יציאת המתח ואם נימדוד את המתח נקבל מתח אפס . זהו המתח שיוצא מהבקר . זהו לא התח של הסוללה שאמור להיות 29 וולט לפני הבקר. אם ה BMS לא  איכותי או לא מבצע ניתוק במתח הנכון (מוגדר מראש)  הסוללה תנזק .

יש מקרים שבהם קבע מי שקבע שמתח הניתוק יהיה למשל 27 וולט .  קביעה כזו גורמת לטווח נסיעה גדול יותר על חשבון מספר מחזורי הטעינה .

המתח הנומינלי הוא מצב אמצעי  של הסוללה . זהו התח הכי נוח לסוללה להיות בו במצב מנוחה או איחסון או הובלה בים.
כאשר אנו שולחים סוללות מסין לישראל הסוללה צריכה להיות טעונה כ 60 אחוז .  במצב זה הסוללה תשמר טוב יותר כי היא לא נמצאת בקצה מתוח.

מצב של חוסר שימוש באופניים לתקופה ארוכה (מעל שבועיים) .

במצב בו הסוללה מחוברת לאופניים והיא פעילה (לא ניתקנו אותה ) יש צריכת אנרגיה איטית מאוד  עבור הבקר.   במצב כזה יתכן והבקר לא "ירגיש"  שהמתח ירד מתחת לסף המותר . מצב כזה יגרום לנזק לסוללה .  על מנת למנוע את הנזק יש לנתק לחלוטין את הסוללה מהאופניים או לבצע טעינה חלקית אחת לשבועיים  או אחת לחודש  למשל בחורף .

מצב של פריקה עצמית

גם אם לא נשתמש בסוללה בכלל יש פריקה עצמית בסדר גודל של 3% לחודש.

 

שמירה על הסוללה ברכיבה .

ככל שנאמץ את הסוללה פחות כך יתארכו חייה.
שימוש במצערת ללא פידול כמובן יותר עומס רב ומאמץ על הסוללה . ככל שהפריקה תהיה מתונה יותר כך יתארכו חיי הסוללה.  לכן מומלץ מאוד לפדל הרבה במיוחד בתחילת הרכיבה . במצב תאוצה זהו המצב שבו נדרשת הכי הרבה אנרגיה . במצב של מהירות קבועה נדרשת מעט אנרגיה ( חיכוך עם הרוח  חיכוך עם הצמיגים )
במצב של חוסר חיכוך לחלוטין (מצב תיאורטי)  לא נדרש כלל אנרגיה על מנת לשמור על מהירות קבועה . (במישור) .
כמובן שבעלייה נדרשת הרבה אנרגיה בדומה לתחילת הנסיעה ממצב אפס.

 

שמירה על הסוללה בטעינה.

ככל שהטעינה איטית יותר כך הסוללה תאריך ימים יותר.
רוב המטענים בשוק לסוללת 36 וולט מטעינים בקצב של 2 אמפר לשעה.  זהו קצב נכון שלא מזיק לסוללה.
אם נעשה שימוש במטען 3 אמפר  זה יפגע בחיי הסוללה.
יש בעולם הרבה מאמצי פיתוח בנושא זה.  אם יהיה מצב שבו נוכל להטעין בקצב מאוד מהיר מבלי לפגוע בסוללה זה יהיה מצב מעולה ללקוחות .  כמו שיש מטען מהיר לטלפון הנייד . בטלפונים המתקדמים יותר יש מטען מהיר וגם הסוללה הפנימית בנוייה כך שהיא לא תנזק בהטענה מהירה .  טעינת סוללה של טלפון במשך שעה זה מצב מאוד נוח למשתמש.

תארו לכם שהיה אפשר לטעון סוללת ליתיום של אופניים בחצי שעה או פחות . נחמד נכון ?  ברור שנחמד . נחכה שהתאים יהיו כאלו שניתנים לטעינה מהירה שכזו.  בינתיים אל תנסו לטעון עם מטען מהיר סוללת ליתיום רגילה , חבל על הכסף שלכם.

 

מנוחה

נשמע מוזר אבל סוללת הליתיום אוהבת לנוח . הן בפריקה והן בטעינה.  בסיום הרכיבה מבצעים טעינה . בסיום הטעינה יש מנוחה עד הרכיבה הבאה.
מצב מנוחה ברכיבה יהיה כאשר נפדל ביותר כח. זהו מצב מנוחה חלקי ורצוי מאוד עבור הסוללה.  במצב טעינה אפשר להטעין חצי מזמן , להפסיק לחצי שעה ולחזור לטעינה . כמובן שזו לא מצב ריאלי בכלל מבחינת נוחות המשתמש.

 

שאלות ?  היתקשרו ונענה.

 

 

כתיבת תגובה

×